Stellar Blade Review – EVE Battle Angel sau “Souls Stranding”?

Introducere

Stellar Blade este un joc video de acțiune și aventură lansat în 2024, dezvoltat de Shift Up și publicat de Sony Interactive Entertainment. Controlezi o protagonista, pe nume EVE, care se aventurează să salveze omenirea dintr-un război necruțător purtat de creaturi monstruoase. Pe parcursul călătoriei sale, EVE, un mic echipaj și o mână de supraviețuitori de pe Xion vor încerca sa recucereasca Pamantul. 

Pe 4 aprilie 2019, studioul coreean Shift Up (fondat de ilustratorul Blade & Soul Kim Hyung Tae) a anunțat Project Eve pentru PlayStation 4, PC și Xbox One și urma să fie dezvoltat în Unreal Engine 4. Un prototip nou a fost prezentat la sfârșitul anului 2020 fără a menționa nici una dintre platformele jocului pentru lansare. 

În PlayStation Showcase din septembrie 2021, jocul a fost anunțat în exclusivitate pentru PlayStation 5, fiind şi publicat de Sony Interactive Entertainment. Într-un PlayStation State of Play din septembrie 2022, titlul final al jocului a fost dezvăluit a fi Stellar Blade, cu un nou gameplay afișat și o fereastră de lansare originală programată pentru 2023. 

A doua zi, MONACA (un studio de muzică) și-a anunțat implicarea afirmând că membrii lor, Oliver Good și Keita Inoue participă la producția muzicală a jocului. De menţionat este ca o parte din echipă care a lucrat la coloană sonoră a jocului NieR Automată a fost implicată în acest proiect. Jocul folosește scanarea 3D pentru unele modele de personaje, Eve fiind bazată pe modelul Shin Jae-eun. Inamicii “Naytiba” au fost proiectați de designerul coreean de monștri de film Hee-Cheol Jang, care a transformat modelele monștrilor în modele de lut care au fost scanate 3D pentru a crea modele 3D. 

Gameplay 

De la bun început, Stellar Blade este comparat cu titluri precum Nier: Automata, deoarece are un sistem de luptă destul de complex şi o poveeste care la suprafaţa pare complicată, dar în realitate nu prea este aşa. Din punctul de vedere al acestui aspect, pot spune că am observat că developerii s-au inspirat din mai multe locuri.

În primul rând, gameplay wise, jocul pare că vrea să rivalizeze Sekiro. Nu doar că poţi para loviturile în acest joc, cu o satisfacţie imensă, datorită sunetului pe care această mişcare o face, dar dacă faci asta cu precizie ai doar de câştigat. După un anumit număr de parari inamicul îşi poate pierde echilibrul şi poţi contraataca, mai ales cu ceea ce ei numesc “Retribution”, şi îţi poţi reîncărca energia pentru BETA skills. 

Sistemul de combat este de fapt destul de complex, mai ales la nivel înalt, când ai de-a face cu un boss battle mai serios. Zic mai serios, pentru că la început nu ai acces la toate skill-urile avansate. Aşa că bătăliile ce se apropie de finalul poveştii sunt cu adevărat o plăcere de jucat. 

Aş fi vrut să enumăr, toate aceste skill-uri mai avansate, dar n-aş vrea să intru în spoiler territory, deoarece, unul din aceste skill-uri, este legat de poveste.

Aspectul monştrilor este original, dar se inspiră din locuri precum The Last of US, Final Fantasy sau Silent Hill. Am mai observat că scanner-ul de teren este copiat aproape 1 pe 1 cu cel din Death Stranding. Şi tot din Death Stranding, am observat de exemplu, un outfit inspirat pe Adam, un alt protagonist important din Stellar Blade.

Cam după ce parcurgi cam 10% din joc afli că drona se transforma instant în armă. Ceea este destul de cool. Cu diferite tipuri de muniţie. Avem gloanţe obişnuite, modul de “shotgun”, lansator de rachete, un laser şi alte câteva moduri. 

Avem şi câteva tipuri de grenade. Prima pe care o vei debloca, cea shock, este cea mai utilă. Restul, sincer, le-am găsit extrem de inutile. Una din ele, are capacitatea de a te vindeca, atât timp cât stai într-un singur loc. Un lucru ce este destul de aiurea într-un joc în care trebuie să te mişti tot timpul, că altfel te distruge inamicul. Indiferent că vorbim de monstruleti mici sau de  boşii mari.  

Mai sunt incă vreo două tipuri de grenada cu şoc, care nu am înţeles exact ce face pentru că atunci când foloseam părea că nu se întâmplă nimic.. Overall, am fost foarte nemulţumit de ele şi sincer, mai bine nu le băgau în joc, decât să fie doar ca să umple nişte slot-uri. 

Am văzut gameplay pe YouTube şi în mâinile unei persoane pricepute, toate aceste skill-uri şi tool-uri combinate, folosite cum trebuie fac ca gameplay-ul să pară că este flawless. Mă refer la faptul că unii jucători au spus că Stellar Blade are un gameplay mai bun decât Lies of P şi decât multe alte jocuri de tip “souls-like” şi cred că sunt de acord. 

Problema este ca overall, jocul nu este atât de plin de continut. Da…am terminat jocul în aproximativ 40 de ore, pentru că am căutat o groază de itemuri în lumea semi-open, dar chiar şi pentru atâta timp în joc, mi s-a părut că îi lipseşte content.

Se simte ca un.. prim joc şi am încredere că în sequel vom avea parte de o lume mai complexă şi chiar poate open world. 

Jocul cu “ funduri” 

Stellar Blade a atras critici din cauza sexualizării percepute a lui EVE. Potrivit unor critici, ei au susținut că marketingul jocului s-a sprijinit în mare măsură pe atracția sexuală a lui EVE, elemente precum costumele ce evidenţiau formele ei și design-urile sugestive ale celorlalte personaje fiind esențiale pentru strategia de promovare a jocului. 

Jocul a primit, de asemenea, încadrarea “numai pentru adulți” în Coreea de Sud, atribuită conținutului său explicit, inclusiv nuditatea( care nu există), violența și o abordare sexuală a designului personajelor.

Kim Hyung-tae (Director/producător/Designer) a apărat unele dintre aceste alegeri de design explicând că, dintr-o perspectivă 3rd person, atenţia jucătorului este îndreptata predominant spre partea din spate a personajului, de unde accentul pe a face această vedere atractivă şi ca că alegerile de design au fost făcute pentru a distra un public adult.

Personal, mi se pare că aspectul lui EVE, sau altor personaje nu este exagerat şi nu reprezintă factorul pentru care vei alege să cumperi sau să nu cumperi acest joc. Aş zice că este doar un bonus. 

Şi cum am menţionat şi mai devreme, nu exista nuditate în joc. Nu completă. Şi nu exista scene de sex. În afară de outfit-urile care arată puţină piele, Stellar Blade este destul de inocent, if you ask me. 

Poveste şi atmosferă

Omenirea este alungată de pe Pământ după un război pierdut împotriva unor creaturi monstruoase numite Naytibas. Pentru a-și recupera planeta pierdută, EVE și echipa ei sunt trimise din Colonie pentru a lupta cu Naytiba și pentru a cuceriPământul. În cele din urmă, Eve întâlnește doi supraviețuitori pe nume Adam și Lily și se stabilește în Xion, ultimul oraș supraviețuitor al umanității de pe Pământ. Apoi, Eve ia contact cu bătrânul Orcal și stabilește relații cu locuitorii din Xion, pentru a-și continua misiunea de a salva omenirea și de a revendica Pământul.

Mai mult de atât, nu am să dezvălui, pentru că se duce uşor în spoiler territory, doar că am să menţionez câteva chestii care personal nu mi-au plăcut. 

Deşi povestea principală, şi chiar şi poveştile personajelor din misiunile secundare ar trebui să fie înduioşătoare şi să te atingă într-un fel, eu sincer nu am simţit acea conexiune. La alte jocuri sau seriale, sau filme, parcă-mi mai vine o lacrimă sau măcar îmi schimbă într-un fel starea de spirit. Aici, n-am avut instanțe în care să spun că am rămas uimit de poveste. Ba chiar, consider că este una simplă şi uşor de dibuit. O să te prinzi repede, de cine este inamicul principal şi care este schema. 

Pe de o parte, este foarte bine, că avem o poveste pe care o înţelegem uşor, dar sincer, mai era de lucrat la partea asta de scenaristica. Mi-a dat şi senzaţia că acest aspect a fost lăsat pe ultima sută de metri şi că jocul a fost grăbit. Este normal ca povestea să aibe de suferit, dacă aşa s-a şi întâmplat. 

Şi că tot vorbim de final, Stellar Blade, are o poveste în care avem posibilitatea de a lucra către trei finaluri. 

Nici aici, din cauză că vorbim de spoilers, nu pot să dau prea multe detalii, dar pot spune doar că există final “rău” care îţi apare când nu prea faci side content, mai deloc, cel bun când faci side content şi cel “Secret” care îţi apare când faci side content şi o alegi decizie corectă când eşti pus într-o dilemă. Tot ce pot spune, este doar că nu este greu de dedus ce ai de făcut şi eu am primit finalul Secret fără să vreau. 

Păreri de final 

Stellar Blade dezvoltat de Shift Up este un debut stelar pentru PS5 și, fără îndoială, va fi un element de bază pentru mulți fani action RPG. Principalul său punct forte constă în mecanica de luptă și designul bossilor, care sunt memorabili. Este challenging, este o experienţă completă fără absolut nici o microtranzactie şi este o plăcere să îl joci. 

Cum am menţionat şi mai devreme, aspectul plăcut şi oarecum controversat al lui EVE, este doar un bonus, dar jocul la bază, este foarte bun şi merită încercat.

Dacă ar fi sa îi dau o nota, as spune un 8.5.  Jocul costa 421 lei AICI.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.