Midldle Earth Shadow of Mordor Review (PlayStation 4): in umbra lui Batman si Assassin’s Creed, cu un sistem Nemesis interesant (Video)

Inainte sa vedem ultima parte din trilogia Hobbitul in decembrie, ne intoarcem in universul Lord of the Rings prin intermediul jocului Middle Earth Shadow of Mordor, pe care l-am testat pe PlayStation 4. Acest titlu costa 219 lei si reprezinta un hibrid intre jocuri ca Assassin’s Creed si Batman din seria Arkham, dar aduce si cateva mecanici interesante si originale de joc.

middle earth shadow of mordor review limba romana  (1)

In acest joc il veti controla pe Talion, un ranger care are abilitati de wraith. Actiunea are loc intre evenimentele din Hobbitul si cele din Lord of the Rings. Talion este un ranger din Gondor care pazea Poarta Neagra din Mordor si care a fost ucis de armata lui Sauron. El a fost apoi inviat si revine in Mordor pentru a-si razbuna familia ucisa de orci si Sauron. In aceasta versiune a povestilor lui Tolkien, Mordor nu e inca un tinut pustiit si armatele de orci sunt divizate.

In ce priveste gameplayul in Shadow of Mordor puteti opta pentru elemente stealth si sa ucideti pe furis orcii, sau sa provocati batalii in masa, cu zeci de inamici si lupta cu button mashing in stil Batman. Talion se poate urca pe orice structura, munte, deal sau zid pur si simplu mergand spre el in viteza, iar pentru deplasarile mai lungi aveti fie un fast travel intre turnuri pe care le deblocati pe harta, fie puteti calari un caragor, un soi de lup  jupuit urias si foarte fioros.

middle earth shadow of mordor review limba romana  (8)

Turnurile pe care le folosim pentru a deloca zone ale hartii mi-au amintit de cele din Far Cry 3, desi conceptul e ceva mai metafizic aici. Talion va folosi un mod special in care intra in lumea Wraith pentru a vedea lucrurile ascunse din jurul sau, precum pasii lui Gollum, tintele care trebuie lovite cu arcul, diferite flori fermecate, comori, simboluri sau creaturi. In acest mod special declansati si un soi de bullet time atunci cand trageti cu arcul si puteti alege tinta cu grija.

Adaugam aici si posibilitatea de a debloca lovituri speciale si combo-uri, precum un take down de sus marca Assassin’s Creed, folosind o serie de puncte speciale, marcate cu rosu si dobandite prin uciderea capitanilor orcilor. Probabil cel mai original aspect al lui Shadow of Mordor este sistemul Nemesis. Prin intermediul sau veti putea sa va creati un inamic permanent, dar si sa influentati ierarhia orcilor. Armata lui Sauron include Uruks, orci foarte puternici structurati in ierarhii, ce includ capitani, Warchiefs si la varf The Black Hand of Sauron.

middle earth shadow of mordor review limba romana  (6)

Capitanii sunt un soi de boshi cu care va luptati si uciderea unora dintre ei poate permite ascensiunea altora in grad. De asemenea, va aliati la un moment dat cu un orc tradator numit Ratbag, care va urca rapid in grad si va va permite sa ajungeti la tinta dorita. Fiecare mini boss dovedit poate fi interogat pentru a afla informatii despre warchiefs sau alti conducatori ai ostilor inamice.

Tot in sistemul Nemesis avem si posibilitatea de a fi ucisi de un banal ofiter, care apoi sa fie promovat pentru uciderea voastra. Odata ce sunteti omorati de mai multe ori de acelasi orc, el va va deveni inamicul numarul unu. Si mai interesant e ca deseori comportamentul unui capitan variaza si in vreme ce unii fug din lupta, altii cheama intariri sau alti capitani, iar altii va ucid si va tin minte apoi.

middle earth shadow of mordor review limba romana  (4)

E foarte interesant sa te reintalnesti cu un orc pe care l-ai doborat cu 4 ore de gameplay in urma, de aceasta data promovat, cu armura si arme noi si gata de razbunare. Un inamic care va omoara de multe ori devine un Nemesis pentru voi, afisat pe esichierul dedicat in meniu armatei lui Sauron. Trebuie sa fiti cu ochii si la diferitele factiuni de orci, deoarece nici bestiile nu se inteleg bine si le puteti exploata rivalitatile.

De asemeana interogarea unui orc va aduce si detalii despre slabiciunile capitanilor, de la atacurile de la distanta, la frica de foc sau de Caragor, acei lupi demonici, de care orcii se tem. Bataliile se desfasoara exact ca in jocurile Batman din seria Arkham, bazandu-se pe button mashing si lupta in secvente, cu Counter in centrul strategiei.

middle earth shadow of mordor review limba romana  (13)

Evident, exista si abordarea stealth, cu asasinari din umbra si va puteti ascunde dupa pietre, momi inamicii la voi si apoi sa ii executati rapid. Cu toate acestea si cu tot sistemul Nemesis, Shadow of Mordor e un joc foarte usor, in care veti muri destul de rar. Nici o lupta nu e pierduta din start, nici macar una cu un orc ce are un scut mare cat o usa de castel.

Grafica lui Shadow of Mordor arata bine, dar nu simt saltul de la lookul unui joc de PS3 la cel de PS4. As putea spune ca acest titlu arata la fel de bine ca ultimul Hitman sau Assassin’s Creed de exemplu, dar si putin mai bine decat ultimele Arkhamuri. Ideea e ca mediul din jur arata mai mereu la fel, cu singura diferenta fiind succesiunea noapte-zi. Diferentierile sutelor de orci sunt de apreciat, dar castelele si zonele cu verdeata uscata devin repetitive la un moment dat. Modul in care arata apa si iluminarea nu prea impresioneaza in acest joc, dar ce apreciez in schimb e fluiditatea secventelor de lupta si modul in care se vad muntii sau castelele la distanta.

middle earth shadow of mordor review limba romana  (14)

Sunetul e unul in buna traditie Lord of the Rings, plin de muzica de vioara, cantece pseudo irlandeze si tone de voci de pirati ragusiti reciclati sub forma de orci. Gollum apare si el cu o voce noua, dar bine jucata, in vreme ce Talion, desi cam batos si rece e interpretat de Troy Baker, unul dintre cei mai cunoscuti actori vocali din lumea jocurilor. El este cel care ii va da vocea lui Pagan Min din Far Cry 4, Jokerul din Batman Assault on Arkham si Booker din Bioshock Infinite, deci ma asteptam la ceva mai mult de la el.

Middle Earth Shadow of Mordor e un hibrid intre jocuri de succes, dar asta nu il face instant un hit. El combina elemente de Assassin’s Creed si Batman Arkham cu noul sistem Nemesis si clasica lupta cu orcii, cu Gollum si Sauron la pachet. Jocul incearca prea multe si reuseste putine, mai ales ca sistemul Nemesis da senzatia unui artificiu, mai degraba decat a unei noutati utile. Cu un fundal grafic repetitiv, un personaj principal cam intepat si prea multe questuri care te distrag de la misiunile principale, Shadow of Mordor e doar un joc de nivel mediu si de nota [usr 7.3]