Ştiu, e sacrilegiu maxim să compari un personaj DC cu unul Marvel, dar tocmai am făcut-o. Daţi-mi foc pe rugul canoanelor, aprins cu comic book-uri. E şocant ca în anul de graţie 2018 să nu avem bifat in deceniile trecute nici un joc măreţ, mare, legendar cu un super erou Marvel. Probabil asta şi-au zis cei de la Insomniac Games, care sub tutela celor de la Sony au produs probabil primul joc Spider-Man cu pretenţii la “Game of the Year”: Marvel’s Spider-Man. Cum mi s-a părut jocul aflaţi mai jos.

Titlul este disponibil de azi, 7 septembrie şi costă 279 de lei. E doar pe PS4, aşa că uitaţi de Xbox şi PC o perioadă. Din start trebuie spus că Insomniac a preferat să meargă pe ruta proprie, fără să abordeze povestea vreunui film de lung metraj sau chiar comic book. A creat o poveste complet originală, deşi toţi villains sunt cunoscuţi deja. Peter Parker s-a maturizat şi dacă o bună perioadă de timp a avut aerul naiv de liceean, aici îl vedem agitându-se să păstreze un job şi luând decizii de om mare legate de relaţia cu MJ şi Aunt May. Toate la doar 23 de ani.

De această dată Peter nu mai este jurnalist, ci laborant, inginer amator dacă vreţi. Colaborează cu dr. Otto Octavius, în varianta sa bonoma şi fără să o ia razna… încă. Spidey porneşte la luptă cu Wilson Fisk şi după ce îl închide după gratii, se iscă haosul în New York. Nu o sa va să stric povestea cu spoilere, dar o să vă zic că aveţi multe de făcut. Jocul pune la bătaie 20 de ore de gameplay şi este un titlu open world care în sfârşit are side quest-uri pertinente.

Eu am rămas traumatizat de căutat tigăi pentru babe în Witcher 3 sau găsit soţi beţivi în Assassin’s Creed Origins. Aici Peter poate face poze la puncte de reper pentru landmark points, poate opri poluarea oraşului, opri jafuri în timp real sau maşini de infractori. Datul cu pânză, celebrul webslinging este scheletul acestei experienţe. A fost regândit şi a primit un boost cumva.

În general la un joc open world ca Far Cry mergi şi mergi şi mergi dacă ceva se afla la 2 kilometri distanta. Aici eşti la destinatie în vreo 30-40 de secunde cu web slinging-ul cel plastic. Ca să nu mai vorbim de costumul lui Spidey, potenţat de Otto şi de cercetările lui Peter în laborator. Tony Stark nu şi-a vârât coada aici, dar nu conteaza. Deblocam o sumedenie de costume, fiecare cu perks, abilităţi şi creşteri de stats.

Apoi avem şi gadgeturi, inclusiv unele care curentează inamicii sau o bombă cu pânză. Există şi un element de nostalgie, prin acele misiuni care implică găsirea de memento-uri din viaţa eroului nostru. Mai un ghiozdan, mai o variantă veche de mecanisme de tras cu pânza sau un colţ de Rhino. Luptele sunt mai fluide decât în jocurile Arkham şi mai puţin claustrofobice şi haotice.

Spidey e flexibil şi e mereu în mişcare, făcând acrobaţii gârla pe parcursul luptelor. Preferata mea este alunecarea printre picioarele inamicului şi ieşitul în spatele lui. Da, facem ceva button mashing, dar aici odată la 2 3 lovituri mai facem şi doge, pentru că eroul nostru nu are armura ca Batsy sau Iron Man şi e foarte vulnerabil la gloanţe. Cu pânză de păianjen putem să îi încetinim sau blocăm pe inamici, să ne ducem mai aproape de ei sau să îi atârnăm de tavan. Spre final de joc o sa aveti asa multe combo-uri ca o sa va simtiti ca in Tekken.

Avem secvenţe stealth, o folosim şi pe MJ puţin, mergem prin sisteme de ventilaţie şi alergam vertical pe zgârie ori. În momentele când te afli în laborator vei rezolva nişte puzzle-uri de memorie şi acuitate vizuală, de aliniat simboluri sau bucăţi de conducte pentru a debloca diferite elemente de research. Boss battle-urile sunt epice şi împărţite în segmente, 2-3 cinematice şi unele interactive cu button mashing, dar şi lupta clasică.

Ingeniozitatea în a imobiliza mamuţi cu armuri şi unde de energie este de apreciat aici şi sincer nu mi-ar fi dat prin cap 80% din improvizaţiile lui Spidey. Marele său secret este că pânza poate trage de coloane, obiecte, acoperişuri, arme şi altele de gen. La nivel grafic Spider-Man este fără reproş, chiar si pe un PS4 standard. Nu vreau să fiu rău sau urâcios, dar parcă personajele au fost desenate puţin grotesc şi simplificate cumva, ducând cu gândul la trăsăturile cu multe umbre de la Telltale Games. Nimeni nu a fost gandit ca “sexy conventional”.

Jucăm cu Spidey ziua şi noaptea, la apus şi răsărit, dar nu asistăm la trecerea timpului în mod real, ci cu salturi în funcţie de bucăţile de poveste. Voice acting-ul a fost destul de OK, cu nume ca Laura Bailey din Uncharted şi Yuri Lowenthal din Price of Persia de menţionat aici. Muzica e mai degrabă cinematica, de pelicula de actiune şi dacă vreţi să ascultaţi ceva care va ridica părul pe mâna găsiţi pe Netflix concertul Hans Zimmer Live în Prague cu bucata de Amazing Spiderman 2, care va rămâne mereu legendara pentru mixajul său.

Marvel’s Spider-Man este un joc sincer, un joc fără pretexte şi care nu vrea să recicleze sau reinventeze nimic. Cele 20 de ore de gameplay sunt rezonabile aş spune, gadgetificarea lui Spidey e binevenită şi apreciez şi ajutorul personajelor secundare (avem un politist de culoare care e un veritabil super erou chiar si fara puteri) şi faptul că totul e puţin mai matur şi gritty. Oraşul New York e viu, mişcător şi tonele de NPC-uri sunt mereu gata să reacţioneze la Spidey, fără să se repete că replici.

Ce nu îmi place? Nu sunt mare fan al puzzle-urilor din laborator şi mi-aş fi dorit poate o varietate mai mare de villains. Îmi place în schimb că jocul nu se transformă într-o comedie şi băşcălie totală, cum se întâmplă uneori cu producţiile Spider-Man, cunoscute pentru faptul că Peter Parker are mereu glume de făcut, deseori slăbuţe. In filmul Spider-Man 3 se lasa si cu o secventa de musical… Acest joc nu e doar cel mai bun titlu Spider-Man de până acum, e cel mai bun Batman din ultimii ani şi probabil cel mai bun înlocuitor de film Spidey pe care îl puteam visa.

Merită un (9.1 / 10)

Marvel’s Spider-Man Review (PS4): Spidey e mai Batman decât a fost Batman de ceva vreme