Ghost of Tsushima primele impresii: haiku vizual, natura este un veritabil personaj

Ghost of Tsushima s-a lansat pe 17 iulie şi am apucat să joc prima oră a acestui titlu, suficient pentru primele impresii. Jocul este disponibil exclusiv pe PS4 şi costă 299 lei. Spune povestea lui Jin Sakai, samurai care se lupta cu mongolii ce invadează insula Tsushima, ultimul bastion în calea cuceririi Japoniei.

Mongolii sunt băieţii răi şi sunt câtă frunză şi iarbă, iar japonezii … nu stau prea bine. Samuraii au cam fost înfrânţi la prima ofensivă şi Jin pare să fie ultimul rămas în viaţă, la prima vedere. Încearcă să îşi salveze unchiul din castelul capturat de mongoli, dar suferă în total două înfrângeri în prima oră de gameplay. Această oră este piperata cu un tutorial de pe vremea când Jin era junior şi se antrena cu unchiul său, prilej să învăţăm şi noi mecanicile jocului.

Deocamdată se axează pe timing de parare şi dodge dar şi pe combo-uri de triunghi şi pătrat, pentru atac uşor şi puternic. Avem şi un cal cu care ne deplasăm pe insulă, iar după cum scriam în titlu, frunzele/natura/copacii sunt un veritabil personaj în Ghost of Tsushima. Mărturisesc că la raidul iniţial de noapte grafica mi s-a părut undeva între PS3 şi PS4. Abia ulterior când am văzut cum flutură frunzele în bătaia vântului, mi-am dat seama cu ce am de-a face aici.

Sucker Punch a creat o vegetaţie demnă să se bată cu cea din The Last of Us Part II. Dacă eşti estet şi din întâmplare ai văzut filmul “Hero” cu Jet Li o să ţi se oprească respiraţia. Mă enervează că de fiecare dată când amintesc de acest film, lumea pufneşte şi râde că e “film cu bătăi”, din cauză că aude de Jet Li. Este o pictură acel film, o pictură cinematografică. Fiecare act este definit de o culoare. Actul galben implica faptul că toate personajele sunt îmbrăcate în galben, vegetaţia galbenă, deşert, totul galben.

Secvenţa albastră are loc noaptea, pe un lac. Personajele se bat ridicol, zboară în aer, dar vizual şi cinematografic, pe ecran se desfăşoară o capodoperă. Iar Quentin Tarantino a fost implicat în acest proiect apropo… mă refer la film, nu la joc.

Revenind la joc, mi se pare foarte important să fii la curent cu o bucata din cultura japoneză şi să fi citit “Shogun” sau măcar vizionat serialul cu Richard Chamberlain cu acelaşi nume. Altfel, eşti doar un “gaijin”, care îşi dă cu părerea despre o cultură aflată în pericol în secolul 13 în plină invazie. Trebuie să înţelegi că japonezii considera că fiecare obiect are un suflet, că o katana poate conţine spiritul tatălui tău şi acelaşi tată te va ghida tot jocul printr-o adiere de vânt, care duce frunzele în direcţia în care trebuie să mergi.

Unii gameri sunt deranjaţi de asta şi vor un pointer, nu văd poezia din spatele acestei mecanici. Am auzit plângeri că animaţiile faciale ale actorilor sunt pentru limba engleză cand vorbesc, chiar dacă ai setat vocile pe japoneză (ca mine). Confirm că aşa e, dar nu mi se pare un deal breaker. Avem şi un filtru special Kurosawa, tribut pentru legendarul cineast japonez, iar muzica este minimalista, tradiţională japoneză, dar te introduce in atmosfera. Se vede treaba ca Sucker Punch şi-a făcu temele serios cu acest joc şi am găsit până acum destule motive culturale specific japoneze.

Aspectul stealth nu a fost încă explorat cum trebuie de mine şi nici minunile hartii uriaşe open world. Nu am ajuns încă la grappling hook şi cred că sunt la un side quest distanţă de arcul cu săgeţi. Mă tem că povestea să nu alunece în clasica saga a răzbunării, dar din ce intuiesc de fapt va fi despre învingerea sinelui şi a concepţiei despre onoare, codul samuraiului (Bushido) şi transformarea în altceva, într-un altfel de om şi războinic.

Pe de altă parte e şi eternă poveste a luptei de gherilă a numerelor mici care se lupta cu o armată mare. Aşa ceva am văzut în Vietnam în lupta localnicilor cu americanii în junglă, dar şi la noi, cu bătălia de la Posada şi cu pârjolirea de câmpii şi otrăvirea de fântâni când veneau turcii, urmate de ascunderea armatelor în munţi. Revenind la Ghost of Tsushima încă încerc să înţeleg mecanică de Standoff, care e mai degrabă un mini game şi test de reflexe. Nu m-am hotărât dacă îmi place sau nu, dar cert e că strică din stealth.

Cam atât cu primele mele impresii şi mai am multe de digerat şi analizat în zecile de ore de gameplay rămase. Până acum pot să recomand jocul împătimiţilor de cultură şi tradiţii japoneze. Frunzele, vegetaţia şi felul în care sunt animate reprezintă un haiku vizual. Astept sa ma convinga si Jin ca protagonist.

Galerie foto Ghost of Tsushima:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.