EA Sports FC 25 Recenzie: Rush, IQ, cariera cu tinere speranţe şi o fizică mai pământeană
Încă un an şi încă un FIF…. pardon EA Sports, al doilea pe numele său, de când cu rebranding-ul. De data asta EA Sports 25 începe cu Zidane dându-ne lecţii de tactica şi se încheie cu o miuţă pe filiera VOLTA, ba chiar şi un 3 versus 3 antrenant. Primele impresii despre noul joc EA Sports le aflaţi în minutele următoare.
Grafică şi fizică
Am jucat câteva meciuri EA Sports FC 25 în Seasons şi Kick Off şi am văzut că reluările şi animaţiile sunt la nivel de transmisiuni Champions League televizate. Şi jucătorii sunt mai crisp, dar mai… grei cumva. Fizică jucătorilor s-a schimbat şi centrul de greutate parcă e sus la toţi. Nimeni nu mai “patinează” pe teren, toţi sunt ceva mai umani în mişcări, au dispărut driblingurile SF, parcă.
E şi ceva ciudat cu AI-ul, am lovit bară de 4 ori într-un meci şi şuturi care altă dată intrau 100%, acum se duc milimetric pe lângă. Pe de altă parte a revenit meteahna de la FIFA 18, când scăpai singur cu jucătorul vedetă şi era gol sigur. Haaland e un exemplu, poate şi Vinicius Jr.
E o idee inedită şi reluarea First person la schimbări sau faze de meci, doar ca direcţia camerei e bizară uneori, prea jos sau prea sus.
Dezvoltat pe motorul Frostbite, jocul aduce îmbunătățiri vizibile la nivelul modelelor de jucători, expresiilor faciale și mediilor din stadioane, oferind o experiență vizuală mai realistă. Iluminarea și efectele de umbră sunt mai bine realizate, făcând meciurile să pară mai autentice. E o senzatie că aceste actualizări sunt incrementale, asemănătoare cu titlurile anterioare. Animatiile și fizică jucătorilor sunt apreciate, mai ales daca te uiti la reluari.
Rush
Am încercat şi Rush, adică urmaşul lui Volta, unde am dat o căruţă de goluri şi am fost foarte mulţumit de viteza cu care se juca şi de schemele pe care le puteam face. Deşi teoretic e 5 vs 5, portarul e controlat de ai, deci e mai mult 4 versus 4. Puteţi juca Rush în Kick Off, Ultimate Team, Career şi Clubs. În CAreer poţi să iei echipa de la juniori şi până la seniori.
Cariera
Mi-a plăcut şi modul Cariera, axat pe jucător. Îl iei din academie, de la 18 ani şi îi crezi chiar şi un Origin story, ca şi cum ar fi un personaj de comic book. Astfel îl vei face fie urmaşul unui mare jucător, fie un nou venit cu foame de goluri, fie un sufletist care dă pase colegilor, sau poate chiar un mare talent, dar irascibil şi deloc team player.
Urmează o avalanşă de ferestre şi meniuri, care includ opţiuni de socializare, investit în acţiuni la diferite companii, cumpărat scule de fitness, maşini şi ţoale scumpe, bucătar personaj şi muuult antrenament. Plus evident meciuri, în care fie simulam fie controlăm echipa, fie jucătorul. Şi tot creştem, creştem, creştem, ca un soi de Tamagotchi cu viitorul Lamine Yamal.
Ai şi chiar şi skill tree, cu puncte de distribuit, obţinute după ce realizezi obiective sau joci cu succes meciuri sau termini antrenamente. Nu începem totuşi ca începător complet, ci cu nişte skill-uri decente. Parcă mi-e dor de Journey totuşi.
Meniuri
Dacă interfaţa principală a jocului e fix la fel cum era la EA Sports FC 24, ei bine am fost debusolat complet de meniul tactic. Aşezări, înlocuiri, strategii. Mă simt că într-un joc de strategie RTS sau un turn based clasic. E cumva mai serios, mai tactic, mai tabelizat, tras prin Excel. Cineva a jucat prea mult Football MAnager cred.
În general interfaţa jocului pare gândită pentru… touchscreen şi mă simt nebun că zic asta. Dar cred că nu sunt singurul. Sunt copleşit de informaţie şi de sub meniuri.
Comentariul mi s-a părut foarte ciudat la Rush, cumva isteric şi prea entuziasmat şi repetitiv în exclamaţii, departe de calitatea celui britanic de la meciurile clasice.
FC IQ
Şi în culise se… întâmpla chestii. FC IQ face coechiperii mai inteligenţi şi subliniază rolurile individuale la nivel de jucător. Avem un nou model AI alimentat de date din lumea reală, de la echipele reale. Tacticile de echipă şi mişcarea colectivă mai realistă fac ideea de echipa să primeze în faţa unui grup de jucători care joacă sub acelaşi banner. Practic, cu 10 aşezări identice, poţi avea 10 meciuri diferite, AI-ul evoluând mod diferit în funcţie de situaţie.
Acum poţi controla echipă la nivel de mentalităţi individuale şi priorităţi ale fiecărui individ. Poţi face un alergător de bandă care nu ştie decât atac să ia şi rol defensiv şi un wanna Pippo Inzaghi profitor să mai coboare şi pe la mijloc să contribuie la construcţie.
Ideea de Team Tactics a primit un upgrade acum. Fiecare jucător porneşte cu nişte “preset-uri” să le zicem, preluate de la jucătorii din viaţa reală. Veţi primi şi o analiza de la FC IQ, care va da jucătorilor rolurile ideale, în funcţie de tactica aleasă de tine. Poţi acum şi crea o aşezare numai de tine ştiuta, mega custom şi la final să îi generezi un cod QR sau un cod alfanumeric şi să îl împarţi cu un prieten.
„Smart Tactics” este o funcție nouă care oferă jucătorilor sugestii în timp real în timpul unui meci. Aceasta înseamnă că jucătorii pot face schimbări tactice rapide, pe baza interpretării sistemului **FC IQ**, care analizează ce este mai potrivit în funcție de situația de pe teren.
Cifre
Cum stă EA Sports FC 25 ca cifre? Paaai, 19.000 de sportivi, 700 de echipă, 120 de stadioane, 30+ ligi, inclusiv Superliga noastră.
Mai mult de atât putem juca meciuri în UEFA Champions League, UEFA Europa League, UEFA Europa Conference League, CONMEBOL Libertadores, Premier League, Bundelisga şi LA LIGA. Nu uităm şi de ligile feminine, UEFA Women Champions League şi aşa mai departe.
Concluzii
EA Sports FC 25 dă senzaţia de upgrade 1.5 la EA Sports FC 24, cu principalele noutăţi fiind FC IQ şi Volta, pardon Rush. Simt jucătorii cu fizică mai realistă acum, modul Cariera luat de la zero cu jucătorul e FUN şi tot distractiv e şi Rush. Elementul de distracţie e acolo, dar mai trebuie să rumeg jocul înainte de a decide dacă merită trecerea înainte de o reducere serioasă.